Sunday, August 16, 2009

TERSENTUH + SEDIH

huh...xtau nak start mcmna
korg mesti pelik sbb pe aku tersentuh n sedih...bukannya ada pape pun..just td aku tgk tv..ada satu channel ni dia wat cite n tajuk dia o'prah big give...klau korg tgk pun meti tersentuh punya..
k2 cite dia megisahkan peserta2 ni diberi 100,000 usd ntuk diabiskan dlm cara yg creative..so peserta2 ni masing cari org miskn,rumah2 anak yatim,golongan oku, n mcm2 lagi la...aku rasa seronok bila org miskin ni dpt pe yg dorg nak...aku rasa bertuah klau dpt sumbangkan...feel dia mmg best..
part sedih sbb aku pk n renung2 balik org2 kaya or bukan org kaya kita blanja duit ntuk kepentingan sendiri..kebanyakannya membazir beli brg2 yg not important contohnya beli baju sampai berpuluh2 ribu tp pakai sekali,,apa punya bengong dorg ni..sume ikut nafsu sendiri...nak sedekah seringgit pun kedekut...aku tgk org kaya2 luar negara sanggup tlg org miskin n sebagainya(mmg la x semua)..kita asyik duk perabis je duit 2 kat tmpat2 or barag2 yg x betul...cuba la pk sikit org2 kat sekeliling 2..mmg la dorg bekerja ntuk diri n family dorg tp sumbangan sebanyak rm50 pun x nak bagi..kadang2 aku tgk org miskin kat tepi jalan minta sedekah aku kesian tgk dorg...at least sumbangkan serinngit pun jadi la...mybe korg ingat aku 2lis ni aku hipokrit...insyallah klau Allah bg kekayaan atau kesenangan kat aku, aku akn blanjakan kpd jln Allah..aku x tipu korg bila korg derma kat org2 miskin or beri something kat dorg ni, korg akan tgk raut wajah dorg yg kegembiraan walaupun benda 2 kecik..i2 la benda yg paling bermakna bg dorg n korg akan dpt feeling kegembiraan..tp jgn la wat semata-mata nak menunjuk mmg x rasa la feeling 2,korg akan bertambah bongkak lagi...so aku seru sama2 kita bantu org2 miskin or oku..jgn malu2 or segan sbb ntuk kebaikan dorg n korg gak...ingat kita hidup x lama simpan duit bnyak2 pun x guna..derma lagi bagus, hrap korg sebar2kan kat membe2 ntuk beri harapan pada golongan yg susah ni..

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home